Het alternatieve plan dat ondernemers op het 'Haags Veen' hadden opgesteld voor de herinrichting van het Hobbemaplein is door het college van burgemeester en wethouders afgewezen. De gemeente gaat het kruispunt herinrichten, maar de plannen stuiten op grote weerstand van zowel ondernemers als omwonenden, die vrezen dat de bereikbaarheid zal verslechteren. Daarom maakten zij een eigen plan.
"Het college wil allereerst haar waardering uitspreken voor het ontwerp van ondernemersberaad Haags Veen", schrijft b&w in een reactie. "Het ontwerp houdt echter niet genoeg rekening met de regels en eisen voor een goed verkeersontwerp. Hierdoor is het ontwerp niet goed in te passen. In een poging dit op te lossen, heeft het ondernemersberaad het oorspronkelijke plan aangepast door de tramhalte te verplaatsen naar de bibliotheek. Maar ook met deze wijziging blijft het plan onuitvoerbaar: de bushaltes zijn nog steeds te klein voor de grotere bussen van HTM, er ontbreken veilige oversteekplaatsen, de fietspaden en rijstroken zijn te smal, en er zijn geen plekken waar auto's kunnen wachten om af te slaan."
Vrijdag stuurde het college het eigen herinrichtingsplan (illustratie onder) naar de gemeenteraad. In dit voorontwerp zijn enkele veranderingen doorgevoerd op verzoek van omwonenden en ondernemers. Zo is er extra aandacht voor voldoende brede trottoirs en laad en los mogelijkheden, vooral aan de kant van de Haagse Markt, en komt er meer groen op het plein. Ook de fietsvoorzieningen zijn verbeterd op basis van de input uit de wijk. Ook is naar aanleiding van de zorgen van met name ondernemers het eerste schetsontwerp ingrijpend aangepast. Er is een rechtsafverbinding vanuit de Heemstraat – Hobbemastraat opgenomen, zodat het mogelijk is om vanuit de Heemstraat de Hobbemastraat in te rijden.
Tekst gaat door onder illustratie.
Illustratie: Gemeente Den Haag.
Belangrijke stap
"De herinrichting van het Hobbemaplein is een belangrijke stap naar een verkeersveiliger en aantrekkelijker stadsdeel", zegt wethouder Arjen Kapteijns van Mobiliteit. "Het plein wordt niet alleen groener en toegankelijker, maar ook overzichtelijker en veiliger voor voetgangers en fietsers. Dit sluit aan bij onze ambitie om Den Haag leefbaar te houden voor iedereen."
Kapteijns denkt niet dat de herinrichting van het plein voor minder bezoekers aan de bedrijven in de omgeving zal zorgen. Hij wijst er op dat de helft van de bezoekers nu al lopend naar het Hobbemaplein komt, een kwart met het ov, tien procent met de de fiets en de rest met de auto. Maar van de automobilisten is de helft op doorreis naar andere delen van de stad. Die moeten na de herinrichting omrijden. Volgens de wethouder wordt het Hobbemaplein daardoor juist veel aantrekkelijker, wat extra bezoekers zal opleveren. Kapteijns zegt dat uit berekeningen blijkt dat met het nieuwe ontwerp 50 tot 75 procent meer bezoekers is te verwachten.
De herinrichting van het Hobbemaplein gaat 24 miljoen euro kosten. Driekwart daarvan wordt betaald door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De gemeente verwacht dat in het derde kwartaal van 2026 kan worden begonnen met de werkzaamheden. De oplevering van het nieuwe plein staat gepland voor eind 2027.